Makelaar vergeet verduurzaming woning

Geplaatst op: 24-10-2019, 10:19:50

Slechts een kwart van de woningkopers krijgt van de eigen makelaar informatie over het verbeteren van de energiezuinigheid van de woning. Dat concludeert Vereniging Eigen Huis op basis van een ledenraadpleging.

In slechts 8 procent van de gevallen gaf de ingehuurde makelaar de koper uit eigen beweging informatie over de energiezuinigheid van de te kopen woning of advies over verbetermogelijkheden.

Door de invoering van het verplichte energielabel bij de verkoop van een huis komt het onderwerp in 40 procent van de gevallen uiteindelijk wel ter sprake. Bij een soortgelijk onderzoek dat Eigen Huis twee jaar geleden uitvoerde, was dit nog 27 procent.

Eigen Huis vindt het bespreken van de energiezuinigheid in eerste instantie een taak van de makelaar. „Die is immers de eerste die kopers bij het bezichtigen kan informeren over de aanwezige isolatie en mogelijkheden om de woning energiezuiniger te maken”, aldus de belangenorganisatie.

De kosten van verduurzaming is vooral belangrijk voor starters, die vanwege hun kleinere portemonnee doorgaans goedkopere, oude woningen kopen.

Verbeteren

Makelaarsvereniging NVM benadrukt dat verduurzamingsopties belangrijk zijn bij de aankoop van een huis. „Dit is hét moment om als eigenaar een woning te verbouwen”, reageert een zegsman. „Makelaars kunnen hier een slag maken. Des te meer reden om dit te verbeteren.”

NVM-voorzitter Onno Hoes kondigde begin deze maand extra middelen aan waarmee makelaars kopers kunnen helpen met verduurzaming. Daarnaast pleitte hij voor regionale vastgoedregisseurs.

Bron: www.dft.nl van 24 oktober 2019